Onderbouw
Groep 1 en groep 2 is bij ons een combinatiegroep. Kinderen kunnen veel met- en van elkaar leren. Het is fijn om je te kunnen optrekken aan kinderen die nét al een beetje meer kunnen. Of wanneer iets nog moeilijk is, is het fijn om niet meteen buiten de groep te vallen maar samen met de wat jongere kinderen op een ontspannen manier mee te kunnen doen. Zelfredzaamheid leren aan de kinderen vinden wij op school erg belangrijk. Er is niet alleen een juf in de klas die kan helpen, maar we hebben ook elkaar als klasgenoten. Samen zijn wijzelf ook al heel wat mans om een ander te helpen. Doordat we leren hoe we elkaar kunnen helpen, worden we steeds meer een fijne groep voor iedereen.
Ons lokaal is ruim ingericht. Zo hebben we overzicht in wat er allemaal is. Maar ook is er fijn ruimte om te kunnen ontdekken, spelen en werken. We starten 's ochtends meestal in de kring. Hier ligt dan iets klaar waar we lekker even mee kunnen spelen totdat het 8:30u is; tijd om te beginnen! Iedere maandag hebben we weekopening met de hele school in het lokaal van 3-4-5. De andere dagen openen we de dag in onze eigen klas in de kring. Iedere dag dat we op school zijn hebben we verschillende activiteiten met elkaar. Zo zijn er verschillende momenten met de hele groep in de kring, maar ook zijn er momenten waarop we fijn in kleine groepjes of in tweetallen (of soms alleen als we dat willen) kunnen spelen en ontdekken. En er zijn elke week ook een aantal activiteiten die juf kiest, welke we moeten doen omdat we daar weer nieuwe dingen van kunnen leren, of omdat we ons daar dan verder in kunnen ontwikkelen.
De basis om te kunnen ontwikkelen en leren is dat kinderen zich fijn voelen. Ze zijn content met zichzelf. Maar ook in de groep moet een goede sfeer zijn. Het welzijn van ieder kind is belangrijk. Wanneer een kind goed in zijn/ haar vel zit, is de betrokkenheid direct een stuk groter. Beide elementen zijn voorwaarden om tot leren te kunnen komen.
In onze groep stromen nieuwe kinderen in verschillende periodes in, afhankelijk van wanneer ze vier worden. Wij sluiten met ons onderwijs aan bij al die verschillende ontwikkelingsfases. Ook het concept van Meervoudige Intelligentie, dat door de gehele schoolloopbaan verweven is, past hier goed bij. Niet 'Hoe knap is dit kind', maar 'Hoe is dit kind knap' vinden wij belangrijk. Er wordt geleerd vanuit alle verschillende intelligenties die er zijn: zelfknap, samenknap, taalknap, rekenknap, doe- en beweegknap, beeldknap, natuurknap, muziekknap. Zowel de inrichting van het lokaal als het aanbod van materialen en lessen in de hele school dragen bij aan het leren binnen dit prachtige concept. Want ieder kind is uniek en mag zijn wie hij/ zij is. En zoals je bent ben je waardevol!
Juf Lianne, juf Hiddeke en juf Karin.